Sunday, August 31, 2014

Aku, Hishamuddin dan ayah.

      Cuti sempena sambutan Hari Kemerdekaan, agak sibuk bagi aku.Jumaat, 29 Ogos, walau pun mata masih lagi merah, aku ke rumah ayah.Mana boleh tidak.Kakak tak kembar aku balik.Seronok tolong kakak memasak di dapur.Hobi kakak aku ni memang memasak.Balik sehari pun, macam-macam masakan dia buat.Kali ini kakak aku masak pecal terung, ayam goreng dan sayur campur goreng sos tiram.Untuk dessert, kakak aku masak bubur jagung.Mmmmm.....mabeles!!!Hehehe!Tapi, aku tolong sekerat jalan je.Lepas sejam makan ubat gatal dek kerana konjunktivitis( sakit mata daa),mata aku macam kena gam.Tak boleh tahan.Apa lagi, letak je kepala, aku pun zzzzzzzz. 2 jam kau!

   Sebelah malamnya pulak, aku ke rumah jiran sebelah merangkap bekas teman sekerja merangkap emak saudara sepupu aku.Aku panggil Cik Ilah walau pun nama asalnya Masrawati.Orangnya alahai, baik yang amat.Dahlah cantik.Pandai masak pulak tu.Cik Ilah buat majlis doa selamat kerana anak sulungnya akan ke Makasar, Indonesia untuk belajar menjadi doktor.Alhamdulillah....Malam tu Cik Ilah masak lauk pucuk kayu tempoyak kegemaran aku.Wow!Mabeles!Mabeles!Walau pun tak makan nasi, penuh juga pinggan aku dengan sayur pucuk kayu tu.Terima kasihlah Cik Ilah.

   Siang 30 hb bersamaan Sabtu, sedang aku berguring-guringan sambil baca surat khabar sebagai sarapan pagi wajib, ayah telefon.Bila ayah telefon, berdebar semacam je.Hehehe!Rupa-rupanya ayah ajak ke majlis perkahwinan 2 pupu aku di Austin Golf Club di Mount Austin.(Alah... Di JB je pun.Bukan overseas)Aku pun segera bersiap bergaya sikit-sikit macam Mak Datin dengan baju lace dan handbag mahal sikit.Hehehe!Kalau selekeh nanti, ayah kutuk.Shhh!Maklumlah.Ayah bekas askar.Disiplin, beb!

   Sampai di bangunan cantik tersergam indah tu, kebetulan di depan aku kereta vip w22w jenis Perdana.Kereta rasmi YB Halimah Sadique tu.Aku pun follow dan dapatlah parking betul-betul di tepi dewan.Kalau tak, masak aku nak menapak.Aku muda sikit, bolehlah tahan.Tapi ayah?Mujur tak perlu jalan jauh.Turun je kereta, mak aih, ramainya kaki tangan @ kendarat berbaris di sepanjang pintu masuk.Ada yang seragam purple, ada yang seragam oren dan ada yang seragam pink.

   Aku terpandang seorang tok guru berbaju silat warna hitam dan emas.Fuyoooo!Dengan janggut dan jambang macam tok-tok guru zaman dulu.Ada juga budak-budak lelaki berbaju ala-ala pendekar zaman dulu.Ni mesti untuk adat menyambut pengantin lelaki ni.Siapa yang tak berapa pasti tentang adat perkahwinan di Johor, bolehlah selongkar entry-entry lama aku.Ada aku kongsikan secara detail.Termasuklah adat tol untuk suka-suka tu.Kalau nak cerita semua, tak sempatlah pulak.

   Jamuan macam biasa,lauk pengantin.Nasi beriani, laksa Johor dan dessert ice cream pun disediakan.Makan bufet dan ikut sukalah banyak mana nak makan.Tapi, adat majlis, makan ala kadar je dahlah kan.Tak baik ambik makanan sepinggan terak dah tu tak makan.Almubazir!Oh ya.Ada juga gear box @ tulang kambing masak masam manis.Aku makan semeja dengan ayah sambil ayah sibuk bertegur sapa dengan orang-orang politik kenalan ayah.Ayah aku dulu orang kuat UMNO.Entah datuk sapa je entah yang tegur ayah.

   Habis makan, DJ umumkan ketibaan VIP bersama ibu bapa mempelai.Wah!Datuk Seri Hishamuddin datang!!Bila DS muncul je, dengan senyuman lebar DS tak jemu melayan macam-macam orang yang ajak bergambar untuk kenang-kenangan.Ayah pun teruja jumpa DS dan kita orang pun ambil peluang bergambar.Lepas tu, barulah kita balik.(Dengan senyuman di bibir kerana dapat jumpa saudara dan DS Hishamuddin yang sporting)Ramai juga kawan-kawan berbangsa Cina yang bergambar dengan Datuk Seri.Lepas bergambar dan makan, kami pun berangkat pulang.Lambat-lambat nanti, sesak pulang jalan balik ke rumah.


Ayah terlupa pakai kasut kilat hari ni.Seronok bukan main jumpa DS Hishamuddin.
Bapa pengantin perempuan berbaju purple di belakang; Datuk Maulizan Bujang.

selfie, jangan tak selfie!

~ BERSAMBUNG~




   

  

0 comments:

Post a Comment